|
9de Oldtimerbeurs Hamont Door: Onno Berserk Net over de grens bij Valkenswaard, in Hamont - België, werd voor de negende maal de Oldtimerbeurs Hamont georganiseerd in samenwerking met de familie Slegers. Anita Slegers verwelkomt ons hartelijk en vol enthousiasme begeven we ons naar de ingang. De Oldtimerbeurs Hamont is internationaal bekend en naast Belgen zijn er veel Nederlanders, maar ook Engelsen, Fransen en Duitsers. De Oldtimerbeurs Hamont trekt veel bezoekers, die ook ditmaal weer tevreden genoten van al het mooie, oude spul. Gelukkig met goed weer, want veel van de beurs wordt in de open lucht gehouden. Wat maakt een beurs als deze, de Oldtimerbeurs Hamont, nou zo bijzonder, zo aantrekkelijk, dat er jaarlijks steeds meer bezoekers en standhouders komen? Een beurs staat of valt met een aantal basiszaken, zoals een goede organisatie, leuke en aparte onderdelen en motoren, een goede indeling, redelijke prijzen voor entree en geboden waren, maar ook gezelligheid en sfeer. De Oldtimerbeurs Hamont heeft dat allemaal, zelfs meer. Want met het team wordt er alles aan gedaan om het de mensen naar hun zin te maken. Er is een DJ in de feesttent, maar met speakers wordt de muziek over het hele terrein ten gehore gebracht, wat een leuke sfeer geeft. Goed eten en dat voor een normale prijs, een gezellige bar voor de drankjes en een steeds wisselende indeling dragen er ook aan bij dat Hamont een graag bezocht evenement is.
Van heel oude olieblikken tot complete motoren, documentatie, rommelbakken waar je kan uitzoeken, gereedschappen en motoren die nog gerestaureerd moeten worden, bij Hamont vindt je het. Brommers en onderdelen, kleding en motormemorabilia en ook die oh zo moeilijk te vinden speciale onderdelen zijn op de Oldtimerbeurs Hamont goed vertegenwoordigt. Belgische gemoedelijkheid en de eensgezindheid van echte motorliefhebbers maken het verhaal compleet.
Bij binnenkomst liepen we eerst links het terrein op, waar een breed pad vol met stands staat. Onze aandacht wordt getrokken door een olieblik van Shell, heel bijzonder en het is in een driehoekige vorm, dus uit de twintiger jaren. Een goede vriend in Amerika spaart dit soort dingen en na een stevige onderhandelingsronde hebben wij weer een mooi cadeau om volgende keer mee te nemen.
Teruglopend naar de entree, gaan we ertegenover de grote tent in, waar ook een zeer breed, gevarieerd aanbod op ons wacht. Wat is er toch nog veel moois in omloop! Aan het eind staan buiten ook weer leuke standjes met spullen die zo uit de zestiger jaren lijken te komen...
Om de hoek staan een BMW en een H-D WL op een nieuw baasje te wachten, ze hebben in elk geval veel bekijks!
Onder de overkapping staat een prachtselectie complete motoren. Allerlei merken, types en jaartallen, van heel gewoontjes en jong tot zeer bijzonder en stokoud.
Ernaast is een ruim terras met een gezellige bar en de tent met de DJ. Daar nemen we wat te drinken, genieten van de sfeer en nemen daarna op het achterliggende gedeelte een kijkje. Om de hoek staan een BMW en een H-D WL op een nieuw baasje te wachten, ze hebben in elk geval veel bekijks! Onder de overkapping staat een prachtselectie complete motoren. Allerlei merken, types en jaartallen, van heel gewoontjes en jong tot zeer bijzonder en stokoud.
Prachtig allemaal en net als iedereen, blijven wij ook om nog een tweede ronde te maken. Maar voor we daaraan beginnen, kijken we eerst op de parkeerplaats voor motoren van bezoekers, want daar staan ook juweeltjes tussen.
Ook hier is een mix van motoren en jaartallen, die goed reflecteert wat een verschillende bezoekers Hamont trekt. Een geweldige Guzzi, prachtige Piaggio driewieler, heftige Harley en een bedaarde BMW staan er, tezamen met een Honda Dream, diverse Engelse machines en een fraaie Ural zijspancombinatie. Maar ook moderne motoren staan er genoeg, liefhebbers komen kijken en praten gemoedelijk met elkaar en zelfs diverse brommers komen, met de bekende blauwe tweetaktwalm in hun kielzog, vrolijk aangeprutteld. Met een hese brul strijkt er zelfs nog een vette Honda Six neer, toentertijd was het al een vliegtuig, maar nu lijkt ie alleen maar mooier en imposanter te worden!
Bij de entree lopen de eerste geluksvogels al met onderdelen onder hun arm trots naar buiten. Zadels, sturen, tassen met kleine delen als bougies en carburateurs, trots wordt de buit aan iedereen geshowed. We lopen nog een keer het terrein over en de tweede keer zie je altijd weer meer, het oog valt op een NSU éénpitterblokje, een 350cc waar de Wehrmacht mee reed, een halfvergaan blok wat waarschijnlijk ooit een Jawa heeft aangedreven en ook de ongerestaureerde (zijn ze zo niet allermooist?!) Gillet Herstal is een verschijning waar je niet omheen kunt. Urenlang amuseren wij ons kostelijk, tot we echt huiswaarts moeten. Afscheid nemen is geen pretje, maar met de gedachte dat we er volgend jaar weer een bezoek komen brengen, kijken we nog één keer blij in de spiegel als we Hamont weer uitrijden!
|
|
Zesde Hamont Oldtimerbeurs Door: Frank van Oortmerssen
Veel belangstelling, aantrekkelijke vraagprijzen en prima sfeer. Voor de zesde keer met een concept dat perfect is ontvangen door ruim vijfduizend liefhebbers. Ook dit jaar was het dan ook de hele dag door een gezellige volle bak. De binnenruimte was vooral het domein voor der onderdelen en een aantal smaakmakers waaronder Antonio di Pietro met een Royal Nord GT uit 1963 met prijskaartje van € 7000,- en ... een bijzonder verhaal. Deze RN is nieuw gekocht door een Italiaanse gastarbeider in zijn toenmalige woonplaats Hannuit. Na terugkeer naar zijn geboortegrond, zo'n 2000 kilometer van hier in de omgeving van Bari, Napoli heeft hij er tot rond medio jaren '90 dagelijks op gereden om hem vervolgens rijdend weg te zetten. 'Maar hij loopt hoor! Ene keer trappen en hij gaat aan de gang! En hij is helemaal compleet en er is nooit aan geschroefd of gesleuteld. Ik heb er ook nog twee kisten gebruikte reserve onderdelen bij.', aldus Antonio die HMR met zichtbaar plezier over zijn bijzondere vondst vertelt. Vervolgens was het vanwege de grote drukte schuifelen geblazen in de aangrenzende ruimten met opnieuw een mix van onderdelen en rollend materieel. Het buitenterrein was het domein van de marktkramen, een prima horeca, de mengtafel van de DJ die op niet overstemmende manier extra sfeer bracht en een roodwitte circustent met opnieuw een gevarieerd aanbod. Ten opzichte van de vorige edities waren er dit jaar naast de motoren en scooters opvallend meer bromfietsen te vinden. Waaronder een zeldzame Nederlandse RIXE RS50 die voor € 1250,- mee mocht. Een trend die doorzet? Ook nieuwsgierig geworden? Houdt dan de website www.oldtimerbeurs.be in de gaten. Voor 2011 is de beurs vooralsnog gepland op 17 april. Een kleine greep uit het aanbod met bijbehorende vraagprijzen ...
Berini M35 Sport, 1960, 1500,-
BMW R26, 1959, € 3650,-
DAX (replica), 2009, € 1000,-
DKW Hummel, 1960, puntgaaf, 1750,-
DKW Sputnik, 1961, 1650,-
Eysink Kampioen , 1962, 3950,-
Francis-Barnett Falcon 200, 1958, geen kenteken, 1100,-
Italjet Mustang 50, eind '60, € 1850,-
Itom Sport, eind jr. 60, € 1750,-
RIXE RS 50, 1960, zeer zeldzaam, € 1250,-
Terrot HLG 250, 1934, 2500,-
Vespa 125, 1961, € 2950,-
Vespa 125, 1963, 1600,-
Yamaha 200, 1974, elect. starter, € 1500,-
Zündapp KS100, 1968, puntgaaf, € 3450,-
Zündapp KS50, 1980, € 1500,-
Zundapp Roller, 1980, € 2000,-
Zündapp SuperSport, 1973, € 3750,-
|
|
Vijfde Hamont Oldtimerbeurs Door: Frank van Oortmerssen
Gemoedelijkheid troef en voor elk wat wils. Ondanks snelwegafsluitingen (!) bleken op 19 april jl. weer duizenden liefhebbers de weg naar het net over de Nederlandse grens gelegen Hamont te vinden. Net als de afgelopen jaren was een groot deel van het bezoek op de motor of bromfiets gekomen. Het bood een bont schouwspel aan merken en modellen en concert van fraaie uitlaatroffels.
Eenmaal binnen vergat iedereen snel de tijd tussen de inmiddels beproefde mix van gevarieerd aanbod, muzikale 60-ties & 70-ties omlijsting en de ruime mogelijkheid lekker bij te praten met je vrienden en kennissen bij de diverse horeca stands. De reguliere handel, kwam uit België, Nederland en Duitsland. Er was werkelijk van alles en nog wat te scoren. Veel in het tussen de € 300 en € 1000,- segment en daarmee een prima start voor de klassiekerhobby. Maar ook zien we "een starten en wegrijden" 1930 Terrot van "iemand" die vanwege zijn leeftijd langzaamaan ging stoppen met zijn hobby stond wachtend op een nieuwe bezitter te pronken. En wat te denken van een Micromoteur uit 1922 met een vraagprijs van € 2850,- of een zo juist verkochte BSA Bantam Super uit 1961. Gelet op de nodige glunderende gezichten bleek het snuffelen in de bakken met losse onderdelen eveneens de moeite lonen. Ook slaagt Hamont er ook in het nodige op scootergebied en klassieke crossers te presenteren. En ook dit jaar was daar zichtbaar grote belangstelling voor. Niks negatiefs te melden? Eh ... nou eigenlijk niet dus. Kortom, laat de zesde editie in 2010 maar weer komen!
Een kleine greep uit het Hamontse aanbod. Let op, het zijn vraagprijzen ...
BSA Bantam Super (1961) € 1950,- BSA Beagle, 75 cc (1967) € 2750,- C Zetta scooter (1962) + anhang € 2800,- CZ crosser (1968) € 2750,- Div. Bultaco Crossers ( € 2000 - € 3000,- DKW Spoetnik € 1650,- Itom Toerist (1952) € 900,- Laverda scooer (bjr ?) € 1850,- Magneet, lopend (1964) € 400,- Micromoteur (1922) € 2850,- Parilla , 3 bak (8 km gel.) (1955) € 2950,- Sinamec (1949) met Gazelle fiets € 1150,- Suzuki GSX (1980) € 900,- Suzuki T500 (1973) € 925,- Terrot (1934) € 4000,- Vespa 50 (1967) € 2000,- Yamaha 100 (1979) € 1100,- Zündapp KS 100, 4 bak (1968) € 3500,- Zündapp S17 (1968) € 1250,-
|
|
Vierde Hamont Oldtimerbeurs Door: Frank van Oortmerssen
Kijk, da's tenminste prettig rijden. Al vanaf de snelweg keurige richtingborden naar deze op 20 april jl. gehouden beurs. Nou, eenmaal vlakbij Hamont aangekomen wees alles zich vanzelf. Heel veel liefhebbers die op de motor of brommer waren gekomen, maar ook veel bezoekers die met de 4-wieler waren gekomen en gratis konden parkeren. Het bleek dat veel clubs de beurs als stopplaats voor hun toerrit gebruikten. Dit jaar geen tweedaagse versie, maar voor het eerst als één dag evenement. Het blijkt een prima keus. Vanaf 9.30 uur dromde het bezoek al samen bij de ingang en die stroom bezoekers bleef de verdere dag aanhouden. Eenmaal binnen een heel eiland met vooral scooters, decoratieve hand benzinepompjes vanaf € 225,-, vervolgens een mix van veel brommerspul, onderdelen, gereedschap, memorabilia, folders, handboeken, klassieke crossers (!), brommers (ook een aantal met hulpmotoren), motoren en vooral volop snuffelen tussen de vele kramen, die ook te vinden waren in grote tent op het terrein en ook in de open lucht, beschenen door een fel zonnetje. Een dj zorgde voor een 60-ties & 70-ties muzikale omlijsting, wat beslist extra sfeer gaf en een snel afleverende horeca zorgde voor de rest. Kortom, nog nooit naar Hamont geweest? De 5de editie zal zeker doorgaan zondag 19 april 2009. Een greep uit het Hamontse aanbod. Aermachi Zeffiro 125 cc (bjr. onb) Batavus Whippet (1964) CZ crosser (1968) Flandria opknapper (1965) Gilette Motorette 175cc (1934) Kreidler (ei tank) (1963) Kreidler Florett (1966) Kreidler Mustang (1981) Kreidler RMC (1977) Le Poulain met rol (1949) Malaguti Fox 49cc, zeldzaam (1969) Pluvier Cyclemaster aandrijving op de naaf (1951) Solex Flash, met cardan en schijfrem achter! (1971) Suzuki GSX (1980) Suzuki T500 (1973) Union Roulette met rol (1956) Vespa 125 (1963) Vespa 175 (1953) Yamaha 100 (1979) Zündapp (1968)
|
|
Derde Hamont Oldtimerbeurs Door: Frank van Oortmerssen
Geen weekend hoeft de liefhebber van klassiek ijzer - en inmiddels ook polyester - zich te vervelen. Naast het sleutelen en rijden zijn er volop plekken om gelijkgestemden te ontmoeten of lekker rond te snuffelen. Vaak blijkt het aanbod fors van beurs tot beurs te verschillen. Een goed voorbeeld is de door de familie Slegers georganiseerde oldtimerbeurs Hamont die op 21 en 22 april jl. al weer de derde succesvolle editie beleefde. Hamont, een beurs met een bonte mix van brommers, crossmotoren, opvallend veel scooters, vanzelfsprekend motoren, maar ook héél veel onderdelen daarvoor. En dat alles ondergebracht in een binnenruimte, een grote tent en levendige openluchthandel gepast omlijst met goede horeca, muzikale omlijsting, een tombola waar je voor €1,- een Zündapp of Vespa kon winnen en zelfs speelgelegenheid voor de kleintjes die ook van harte welkom waren.
Bij binnenkomst trokken een Royal Nord 50 GT en Flandria Rekord 5 direct de aandacht. Voorts vooral de nodige Italiaanse lichtgewichten. Daarachter een fraai palet "vanaf de jaren '50" Vespa's. Verder was het smullen geblazen bij een keur aan crossmotoren uit vooral de jaren '60 en '70 van merken als BSA, Bultaco, Ynac, Jawa, CZ, Honda en Yamaha met nette vraagprijzen van tussen de € 900,- en € 3000,-. Dan waren er binnen nog de nodige onderdelenstands, waaronder veel met scooteronderdelen en verrassingen als een zeldzaam Minervadamesmodel en een fel rode Starnord die je toch beslist niet dagelijks tegenkomt. Direct na het verlaten van de eerste hal passeerde je buiten een ware haag van Vespa's waarvoor veel belangstelling was. Ook de prijzen van € 600,- tot € 3500,- zitten in de lift!
Daarna kwam je terecht op een ruim terrein met openluchthandel van de meest uiteenlopende soort. Vanwege het zonovergoten weer zou je bijna vergeten de grote tent met ook weer tientallen kramen. HMR was niet de enige die de beurs bezocht en genoot van de gemoedelijke sfeer getuigde de overvolle parkeerplaatsen met auto's, maar nog veel meer motoren. Met duizenden bezoekers en ook veel belangstelling uit de directe omgeving kan de familie Slegers terug blikken op een geslaagd evenement. Dit jaar niet geweest? In 2008 zeker overwegen!
|